Bijzondere muzikale opening van gerenoveerd orgel

Combo001

Het Combo tijdens een repetitie in de H. Jacobuskerk.

Zuid-Amerikaanse muziek en meer

Onder leiding van dirigent Hendrik Vonk zijn de koren 'St. Caecilia' en 'Onder Ons' fanatiek aan de slag gegaan met onder andere het Zuid-Amerikaanse stuk 'Misa Criolla', ook wel de 'volksmis' genoemd. Het is een mis met Argentijnse ritmes en instrumenten uit het Andesgebergte. Een professioneel combo zal de begeleiding hiervan verzorgen, ondersteund op orgel door Adriana van Beek. Het gemengd koor zal ook enkele Latijnse nummers ten gehore brengen waaronder King ALL Glorious en het Halleluja van Händel. Daarnaast zal Simply Joy onder leiding van Annemiek van Beek vele vrolijke nummers zingen waaronder een lied van The Eagles en top-40 zangeres Alexis Jordan. Kortom, een afwissend repertoire voor jong en oud.

Hendrik001

Hendrik Vonk repeteert met de koren de Misa Criola.

Hendrik Vonk: meer dan dirigent

Hendrik Vonk is een allround zanger met en sterke tenorstem waarmee hij een heel breed repertoire zingt van opera- en concertzanger tot en met de zwaarste dramatische rollen zoals Otello van G. Verdi en Tristan van R. Wagner. Vanouds heeft hij veel affiniteit met kerkmuziek. Hij was mede organisator van vele liturgische muziekavonden in zijn geboortestad Amersfoort en was vijf jaar vaste tenor-solist bij de Dom cantorij te Utrecht. Mede daarom heeft hij naast zijn studie musicologie en solozang ook koordirectie gestudeerd. Naast het dirigeren van het gemengd koor, vertolkt hij ook de solopartij in Misa Criola.

De kerk in een kleurrijk jasje

Tijdens dit bijzondere concert zal de kerk op een spectaculaire manier van binnen en buiten verlicht worden. Op deze manier worden niet alleen de oren maar ook de ogen geprikkeld en kunt u zien hoe bijzonder de H. Jacobuskerk is en wat voor een karakteristieke en bijzondere elementen - waaronder de glas-in-lood ramen – de kerk bezit.

Het concert is gratis te bezoeken. Vanaf 19.30 uur zullen de deuren van de H. Jacobuskerk in Cabauw open gaan, om 20.00 uur begint het concert.
Kijk voor meer informatie over deze avond op www.stichtingvriendenvandeheiligejacobuskerkcabauw.nl, www.kubuscabauw.nl of www.facebook.com/kubuscabauw

Coraline Mulder
(Foto's: René Overbeek)